Minicolleges met Leander Westerbeek van Eerten
Geplaatst op 25 september 2023 door Marjon KuipersLeander is al ruim 10 jaar werkzaam als (ervaringsdeskundige) trainer bij de AutismeAcademie.
Zoals hij zichzelf omschrijft: Autisme kwam jaren geleden in mijn leven onder het etiket ‘beperking’, maar vandaag de dag verdien ik hier mijn geld mee. Ik voel me na jaren worstelen niet meer beperkt door mijn autisme, maar ik hou er wel constant rekening mee en verlies het ook niet uit het oog. In feite gaan we gewoon ‘hand-in-hand’ door het leven. Haat/liefde en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bewustwording heeft voor mij altijd aan de basis gestaan voor het ontwikkelen van compensatiemechanismen en efficiënte copingstrategiën. Ik haal er dan ook voldoening uit om een actieve rol te spelen bij het aanwakkeren en creëren van (meer) bewustwording bij anderen. Zowel bij mensen met autisme als hun omgeving. Dit doe ik vanuit mijn eigen ervaring, de nu reeds jarenlange ervaring als trainer en spreker maar ook vanuit mijn studie achtergrond toegepaste filosofie.
Tenslotte ben je nooit de enige actor in je leven.
Leander en ik geven op verzoek een aantal mini colleges met de volgende thema’s
Autisme & Geluksbeleving
Gelukkig zijn, streven we dat niet allemaal na? Maar wat is dat dan precies? Aan ‘wc-tegelwijsheden’ en meningen komen we niets tekort. Maar feit is dat deze vaak geen recht doen aan de complexiteit van een concept als geluksbeleving. Feit is ook dat veel mensen hier niet zondermeer hun weg in vinden. Gelukkig zijn er hele mooie strategieën die richting kunnen geven en kaders kunnen bieden waardoor zoiets complex als geluk ineens wel werkbaar wordt.
Autisme & Autonomie
De rol van autonomie wordt in het zorglandschap terecht veel waarde toegekend. Maar wat bedoelen we dan precies? Wat omvat autonomie allemaal en welke uitdagingen brengt dit met zich mee? Welke rol speelt autonomie in begrippen zoals ‘zelfredzaamheid’ of ‘zelfmanagement’, ‘vrijheid’, ‘identiteit’ en ‘authenticiteit’. Hoe kun je ondersteuning bieden bij het ontwikkelen van autonomie? Dit minicollege biedt een uiteenzetting van het begrip in combinatie met veelvoorkomende uitdagingen en praktische handvatten.
Autisme & Individualistische verbondenheid?
Wij leven in een liberalistische, kapitalistische samenleving waarin vrijheid erg belangrijk is. Je mag doen wat je wilt als je een ander maar geen schade berokkent. Je bent ‘geslaagd’ als mens wanneer je succesvol bent. Vaak meten we dit af aan de baan die je hebt of wat voor auto je rijdt. Deze vrijheid is waardevol en kapitalisme brengt veel welvaart met zich mee. Maar deze combinatie heeft ook een keerzijde, het vergroot individualisme en verleidt ons tot focus op materialisme. Impliciet traint onze samenleving ons om vooral bezig te zijn met ons eigen succes. Het is dan ook niet gek dat een hele grote groep mensen zoekende raken rondom verbondenheid en nabijheid. Deze menselijke behoeften vindt iedereen maar normaal, alleen is het soms moeilijk om daar in de praktijk handen en voeten aan te geven. Dit minicollege biedt een reflectie op onze omgeving in combinatie met handvatten om als individu de verbondenheid te vergroten.
Autisme & Trauma
Tot voor kort dacht men dat trauma ontstaat door hele ingrijpende zaken zoals adoptie, mishandeling, seksueel misbruik, verwaarlozing, oorlog of armoede. De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar het ontstaan van trauma en de effecten hiervan op ons leven. Vileine opmerkingen, kleine pesterijen, beledigingen, negatief taalgebruik bijvoorbeeld, maar ook afkeurende en minachtende blikken zorgen dat er een stapeling tot een groter trauma ontstaat. Veel mensen met autisme hebben in hun jonge jaren trauma ervaren. Soms ook is het niet duidelijk of er bij gedragsuitingen sprake is van trauma, vertraging in gehechtheidsontwikkelng of dat wat we autisme noemen. Veel uitingen in gedrag komen overeen.
Wat als veel gedragsuitingen eigenlijk normale reacties zijn op abnormale omstandigheden? Wordt het niet eens tijd dat we ook op een andere manier naar autisme en autisme begeleiding gaan kijken? Is autisme wel een stoornis of is het een enorm intense response op hele vroege stressoren? Misschien is het nog te vroeg voor een dergelijke conclusie maar we kunnen niet meer om de effecten van stress en trauma heen. In dit minicollege gaan we verder in op deze boeiende ontwikkelingen.
Voor info: marjonkuipers@autismeacademie.nl