11-daagse opleiding Autismevriendelijke CoachMaster

Het vervolg op onze practitioneropleiding:
De 11-daagse Autismevriendelijke  CoachMaster

   
   

Een goed doordacht masterprogramma dat een naadloos vervolg biedt aan onze reeds bestaande 8-daagse Practitioners opleiding. Voor de Autismevriendelijke CoachMaster volg je eerst de 8- daagse practitioner of je hebt al een relevante vooropleiding. Met het vervolg van deze master heb je een zeer gedegen basis als Autismevriendelijke CoachMaster.

Onze basisgroepen zijn altijd divers van samenstelling en juist deze diversiteit is een belangrijke pré om je te kunnen ontwikkelen tot Autismevriendelijke CoachMaster.

Ook de Master opleiding wordt onderbouwd door een (nieuw) boek over autisme & communicatie Plan B+. Een boek waar aan al onze trainers met en zonder autisme een bijdrage leveren. Samen, omdat we het belangrijk vinden de wereld met en zonder autisme met elkaar te verbinden. Samen omdat we het niet alleen kunnen. Samen omdat we willen blijven verbinden.

Wat cursisten zeggen:

Een mix van wetenschap en praktijk, in een open en eerlijke setting, gegeven door bevlogen trainers en inspirerende ervaringsdeskundigen. Kortom, een educatief feestje!

In de CoachMaster leer je naast de vele aangereikte technieken, nog meer out of the box denken en juist van de gebaande paden af te gaan. Dit om echt maatwerk te kunnen toepassen. Het is een hele brede praktisch toepasbare opleiding, die naast dat het “verslavend” interessant is, ook gewoon een feestje om te volgen.

Wetenschappelijke kennis, praktische vaardigheden, een open blik, gedreven trainers en inspirerende ervaringsdeskundigen. Wij maken straks samen het verschil!

Nieuwe Thema’s

We hebben een aantal nieuwe thema’s uitgewerkt met veel verdieping op menselijke processen. We bieden nieuwe interventies en leggen nadruk op het verstevigen van coachingsvaardigheden. In de afgelopen jaren is er veel nieuwe kennis gekomen over stress en de invloed hiervan op gezondheid. Mensen met autisme en andere kwetsbaarheden zijn stressgevoelig en een goed stressmanagement heeft veel invloed op fysiek en mentaal welzijn. Wij hebben ons hier echt in gespecialiseerd en zijn hiermee onderscheidend.

Stress

Omdat stress onder te verdelen is in fysieke stress, mentale stress, toxische stress (ACE) en chemische stress besteden we ook een dag aan leefstijl. Deze dag wordt verzorgd door Orthomoleculair therapeut Jeroen de Haas.
Leefstijlkennis is nog niet iets wat leeft binnen de (geestelijke) gezondheidszorg. Kennis hiervan is belangrijk voor degene met autisme maar ook voor de coach. Het managen van de chemische stress door je leefstijl is misschien wel het onderdeel van de stress/overprikkeling waar je het meest zelf invloed op kunt uitoefenen.

Profiling

Waar we ook onderscheidend in zijn is het fascinerende onderdeel profiling dat we in de 11-daagse Master aanbieden. Hetgeen we aan onze binnenkant “denken” en de emoties die we ervaren zijn altijd heel minimaal aan de buitenkant zichtbaar. En ook al zeggen we niets; we kunnen niet “niet communiceren”. Als je dat wat niet gezegd wordt in taal maar wel in gezichtsuitdrukking en lichaamstaal kunt duiden kun je veel beter aansluiten bij jouw client. Dit gaan we uitgebreid trainen. Onze huidige cursisten hebben al een voorproefje gehad en zijn zonder uitzondering geboeid door wat dit kan betekenen in menselijk contact.

Ingrid de Jong en Marjon Kuipers zijn analytic MSc profilers|gedragsanalisten en brengen hun exclusieve kennis op dit gebied graag over.

Dag 1  
Oefendag Van bewust bekwaam naar onbewust bekwaam 
Op deze dag gaan we alle stof uit de 8-daagse Plan B training nog een keer opfrissen en dit doen we middels nieuwe interventies zodat jouw gereedschapskist nog meer tools gaat bevatten en je de modellen als een tweede natuur kunt toepassen. 

Dag 2
Waarden 
Het is belangrijk om te weten wat jouw waarden zijn want ze geven sturing aan je gedrag. Voor de meesten van ons zijn waarden onbewust. Vaak weten we niet waarom wij iets doen, we hebben gewoon het gevoel dat we het moeten doen. Dit komt omdat de waarden op gevoelsniveau ingeprint zitten. Waarden vormen één van de belangrijkste hulpbronnen om uit te zoeken hoe iemand in elkaar zit of hoe jezelf in elkaar zit. 

Dag 3
Gedragsanalyse

Net zoals de Titanic tegen de ijsberg aan botste omdat de kapitein niet zag wat er zich onder water bevond, zo botsen veel mensen dagelijks, omdat ze niet kunnen zien wat er bij de ander van binnen gebeurt. Daardoor wordt iemand vaak beoordeeld op het gedrag en de gevolgen daarvan. Maar welke echte emotie zit er bijvoorbeeld onder de boze uitspatting? Misschien angst of verdriet? Dan zou een andere benadering dus beter kunnen werken om in contact te blijven. In ons onderdeel profiling leren wij je een kijkje onder water te nemen, zodat je beter kunt zien wat iemand beweegt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan emotieherkenning en lichaamstaal. Met deze vaardigheden kun jij beter inspelen op wat iemand écht nodig heeft en leer je zelf ook bewuster om te gaan met wat jij laat zien in jouw communicatie. Maar wees wel gewaarschuwd. Als je het eenmaal kunt zien, kun je het niet meer uitzetten…

Kijk hier voor het filmpje https://youtu.be/o0-aUEtp0ww

https://www.autismeacademie.nl/lichaamstaal/

Dag 4
Gedragsanalyse

Metaprogramma’s gaan over de manier waarop wij onze wereld ervaren. Ieder op zijn of haar eigen manier en net zoals waarden op een onbewuste manier. Ze filteren onze kijk op de wereld zonder rekening te houden met de inhoud. Het is onze voorkeursstijl op het gebied van denken en reageren. Omdat het zo eigen is denken we vaak dat anderen het zelfde denken en doen. Kennis hiervan zorgt voor een betere kennis van jezelf en meer begrip voor de patronen van een ander.

Dag 5
Gedragsanalyse
Het oefenen van de vaardigheden op het gebied van non-verbale communicatie en het lezen van emoties. Een hele interessante dag gegeven door onze profilers/gedragsanalisten waarna je het echt nooit meer “niet” kunt zien. 

Dag 6
Zelfrealisatie, Zelfcompassie en zelfvertrouwen 
Psychologe Barbara Nanninga geeft deze dag over zelfrealisatie. 
Ken je het gevoel dat je je overmand wordt door negatieve gevoelens en je niet weet hoe je hieruit komt? Dat je het gevoel hebt dat je wordt overgenomen door je gevoelens ipv ze zelf de baas te zijn? Dit voelt vaak erg onveilig. Wat jij kunt doen om geen speelbal meer te zijn van deze onzekere gevoelens en hoe je dit kunt overbrengen aan jouw client leer je op deze dag. Op deze trainingsdag werken we aan zelfvertrouwen, waardoor meer zelfsturing in je werk en privéleven ontstaat. Zelfvertrouwen is het vertrouwen in jezelf in elke situatie. Zowel in prettige zekere & situaties als de vervelende onzekere situaties.  Personen brengen zowel privé als zakelijk patronen en systemen mee die op lange termijn niet functioneel zijn. Deze patronen ofwel gedragingen ontstaan in de eerste 7 jaar van je leven, omdat ze zorgen voor een schijnveiligheid. Zodra je bewust wordt van dit oude gedrag en te zorgen dat je deze niet meer nodig hebt ontstaat zelfvertrouwen.  

Dag 7: Prikkelprofiel
Volgens psycholoog George Miller komen er per dag 4.2 miljoen prikkels op ons af. Van binnen- en van buitenaf; inwendige en uitwendige prikkels. Ze prikkelen de zintuigen en beïnvloeden ons gedrag. Hoe we reageren verschilt per persoon. Het is afhankelijk van onze prikkelgevoeligheid en de mate waarin we prikkels kunnen verwerken. 

Dag 8: Jeroen de Haas 
Leefstijl 
Deze dag gaat over het goed voor jezelf zorgen. Als coach, als mens. En hoe dit over te brengen aan de mensen die je graag verder wilt helpen. Veel mensen met autisme zorgen niet zo goed voor zichzelf. Je ontvangt een test en daarna testresultaten over hoe het met jou stress-huishouding zit en wat je hier aan kunt doen.

Heel kort gezegd, onder stress gaat bij iedereen het denken “uit”. Ons afweersysteem is heel hard aan het werk om ons lichaam binnen een paar seconden klaar te maken voor het vechten en het vluchten. 
Ons lichaam heeft op dat moment geen tijd en energie meer om virussen en bacteriën buiten te houden. Het heeft geen tijd en energie om onze spijsvertering goed te laten werken en laat staan om aan het werk te gaan met het krachtige zelf herstellend vermogen. En ook heeft ons lichaam tijdens de stress geen tijd en energie om nog goed te kunnen nadenken. 

Door een permanente stressbelasting, zoals veelvuldig voorkomt bij jong en oud met autisme en evengoed ook bij hun naasten, put het lichaam uit en hebben zij naast mentale klachten ook veel last van fysieke klachten. Overigens geldt dit niet alleen voor mensen met autisme maar voor iedereen die, al dan niet bewust, onder een stressbelasting lijdt. 

Dag 9
Loekemeijer Methode
https://www.yvonneloekemeijer.com/loekemeijermethode/
Ieder mens heeft behoefte om zich te hechten, om nabijheid te krijgen van een of meerdere specifieke personen. Een kind hecht zich aan zijn ouders en die relatie biedt veiligheid en geborgenheid. Deze hechting is de basis voor een goede sociale en emotionele ontwikkeling.

Van mensen met autisme is bekend dat zij cognitief vaak normaal tot (zeer) goed ontwikkeld zijn. Maar dat hun ontwikkeling van de gehechtheidsrelaties, hun sociale en hun emotionele ontwikkeling over het algemeen achterloopt. Loekemeijer heeft jarenlange praktijkervaring met mensen met autisme en begon verbanden te zien. Zij concludeerde dat veel gedragingen voortkomen uit een achterstand in de gehechtheidsontwikkeling. Vergeleken met iemand die zich gemiddeld ontwikkelt, loopt de gehechtheidsontwikkeling bij iemand met autisme achter.

Iemand met autisme doorloopt, net als iemand die zich gemiddeld ontwikkelt, dezelfde ontwikkelingsfasen van de gehechtheid. Dit proces begint echter met een achterstand, verloopt veel langzamer dan gemiddeld en gaat niet vanzelf. Loekemeijer ontwikkelde op basis van praktijk- en literatuuronderzoek onderzoeksinstrumenten en schema’s. Hiermee kan vastgesteld worden in welke fase van zijn gehechtheidsontwikkeling iemand zich bevindt. Haar onderzoeksmethode biedt een wetenschappelijk gevalideerd instrument om te bepalen of en hoever iemand in zijn gehechtheid achterloopt.

De Loekemeijermethode is in oorsprong ontstaan als de eindopdracht van Yvonne Loekemeijer tijdens haar opleiding tot Autismevriendelijke Coach.

Dag 10
Van Wens naar werkelijkheid en droom naar realiteit
Hoe kun je vanuit dat wat je werkelijk wilt dit ook realiseren.
Wat is je wens, hoe past dit bij jou en wat zet je hiervoor in. Taal, zowel verbaal als ook non-verbaal is hierbij een middel want taal kadert de ervaring. Hoe zet je neuro-focus in en wat levert je dit op? 

Strook huishouding
Een strook is een ‘eenheid’ van aandacht. De Engelse term “stroke” waarvan de naam is afgeleid, heeft twee betekenissen: “liefkozing” en het kan ook  “slag” betekenen. Deze dubbele betekenis wordt gebruikt in de Transactionele Analyse om de positieve zowel als negatieve uitwerking van een strook te duiden. Een strook is een specifieke transactie (of onderdeel daarvan) in de TA-zin van het woord. Transactionele Analyse (TA) is een theorie ontwikkeld door psychiater Berne over hoe mensen denken, zich gedragen en met elkaar communiceren. Het is tegelijk een heel krachtig instrument waarmee je de manier waarop je met anderen omgaat kunt veranderen.  Het begrip strook is ontstaan omdat mensen vanaf hun geboorte behoefte hebben aan aandacht en de enige manier om hieraan te komen is door middel van een transactie.

Ieder mens heeft behoefte aan fysieke, mentale en emotionele stimulans om te kunnen groeien. En als dat niet kan worden verkregen door positieve strooks (compliment, aanmoediging, liefkozing), dan zal men aan die behoefte proberen tegemoet te komen door te gaan zoeken naar negatieve strooks (zoals boosheid, vernedering, klap). 
Een mens prefereert negatieve strooks altijd nog boven helemaal geen strooks. Een kind test allerlei verschillende soorten gedrag en strategieën uit, die strooks en daarmee behoeftebevrediging kunnen opleveren. Lichamelijke aandacht bevredigt de basisbehoefte aan prikkels terwijl andere vormen van aandacht de behoefte aan erkenning bevredigen. Door veel aandacht weg te geven en weinig aandacht te besteden aan het ontvangen kan een gebrek aan aandacht ontstaan en daardoor een depressie. Het is dus van belang gebleken uit onderzoeken door Berne dat je gaat zorgen voor voldoende aandacht voor jezelf. Hierdoor kun je weer heel krachtig worden. Je leert weer ontvangen en leert vragen wat je nodig hebt. Dit is van levensbelang.

Dag 11
Toetsdag, demo van de vaardigheden cursisten en een feestelijke certificering.