Artikelen Marjon Kuipers

Geplaatst op

 

 

 

Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen 
Onze zoon speurt tijdens onze zeilvakantie iedere jachthaven af naar een “opknappertje”. Als lid van een gezin waar vader in jongere jaren fanatiek wedstrijdzeiler was en met een zus die haar vakanties doorbrengt als zeilinstructeur op een zeilschool in Friesland is ook hij gezegend met een gezonde zeillust. Een eigen bootje is dan natuurlijk de ultime droom.
Lees verder:
https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/je-kunt-de-wind-niet-veranderen-maar-wel-de-stand-van-de-zeilen-marjon-kuipers/

Het Cassandra Syndroom
Als echtscheidings mediators met o.a. specialisatie Autisme gerelateerde conflicten begeleiden wij echtscheidingen waarbij één van de partners een vorm van autisme heeft. Bij veel scheidingen wordt er regelmatig de ander aangewezen als oorzaak.  Ook partners van mensen met een psychische kwetsbaarheid wijten de oorzaak van veel van hun pijnen aan het gedrag van de ander.
Er volgen verwijten over en weer en niet zelden wordt de partner met autisme als de schuldige aangewezen. De partner zonder autisme voelt zich niet voldoende gehoord en gezien en mist de emotionele bedding in de relatie. Er wordt veel stress ervaren met alle gezondheids klachten van dien. Herkenbaar? Dit is echt in veel situaties aan de orde en de pijn die partners voelen heeft zelfs een naam gekregen. Het Cassandra Syndroom.
Lees verder: https://www.autismeacademie.nl/2017/11/12/emoties-relationele-conflicten/

Over Vergeving
Je zou kunnen stellen dat achter vergeving het opgeven van de hoop op een beter verleden schuilt. Het gebeurde kan immers op geen enkele wijze worden hersteld. Wat rest is een manier vinden om vrij te worden van de emoties die er mee verbonden zijn. Daarmee is het vinden van vergeving, voor jezelf en soms ook voor een ander, een (dappere) keuze.
Lees verder:
 https://www.mediationvisie.nl/vergeving-marjon-kuipers/

“The silent treatment”
 
The silent treatment, het doodzwijgen of negeren in een relatie wordt gezien als één van de naarste dingen die je elkaar kunt aandoen. Het is een vorm van emotionele mishandeling die erg pijnlijk is en waar de partner die dit ondergaat met moeite van kan loskomen. Het is gemeen en wreed. Altijd. Het ondermijnt de fundamenten van je bestaansrecht. Je bent onzichtbaar voor de partner waar je gevoelens voor koestert en waarvan je dacht dat je daar een connectie mee had. Het schuurt tegen jouw recht op een gelijkwaardige plaats in de relatie. Het schuurt tegen jouw gevoel van zijn. Het doodzwijgen raakt je in je existentie, in het geloof en vertrouwen in jezelf. Het erbij horen, onderdeel uitmaken van is belangrijk voor ons. Buitengesloten zijn doet pijn. Het raakt in onze basisbehoefte. Je waant je in een emotionele achtbaan in niemandsland waarbij jij stuurloos in het achterste karretje zit.  Lees verder  In de stilte van jouw zwijgen

Emoties Emoties 11 november 2017 | Marjon Kuipers
In alle conflicten spelen emoties een centrale rol. Emoties zijn een aanjager voor het conflict maar evengoed een aanknopingspunt voor de oplossing. In de relaties vormen betrokkenen een systeem dat in wisselwerking met elkaar is. Bewust ook en misschien vooral ook wel onbewust. Zodra zij kunnen duiden wat de invloed van emotie is op hun gedragingen zullen wellicht de deuren naar de oplossing worden geopend. Het herkennen en erkennen van emoties vergt kennis van deze materie en meer nog de bereidheid en de moed naar het eigen aandeel te kunnen kijken.

Communicatie https://www.autismeacademie.nl/2016/01/17/communicatie-marjon-kuipers/
Iedere communicatie is een selectie van informatie. De informatie komt bij ons binnen via onze zintuigen, horen, zien, voelen, ruiken en proeven. Iedere seconde komt er een ontzettende hoeveelheid informatie op ons af. Omdat ons brein al deze informatie niet kan verwerken wordt de informatie gefilterd. Deze filtering bepaalt onze realiteit.

Clean Language https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/clean-language-marjon-kuipers/
Stel je voor je hebt jouw huis in de loop der jaren heel zorgvuldig ingericht en de betrokken coach die op bezoek komt verandert jouw inrichting, haalt spullen weg en voegt zonder overleg en zonder jouw toestemming spullen uit zijn eigen huis toe.Dit zou heel raar zijn toch? Accepteer je dit? 
En als het om jouw taal gaat? Hoezo sta je dat dan wel toe?

Herstellende slaap https://www.mediationvisie.nl/herstellende-slaap-bij-stress/  
In onze hectische maatschappij is het een hele klus om vitaal te blijven. Veel mensen hebben overprikkeling- en stressklachten. Het slapen lukt niet altijd even goed en onze eetpatronen zijn vaak niet optimaal. Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen en onze vitale functies kunnen zich zelf voor het merendeel in standhouden. Ze hebben daarbij echter wel “onze” steun nodig. De herstellende slaap is een belangrijk onderdeel van onze gezondheid en onze vitaliteit.

Au! https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/au-dissocieren-bij-pijn-marjon-kuipers/
Onlangs op een vrijdagochtend had mijn zoon een behoorlijk onaangenaam contactmoment met een auto. Klassiek geval van oversteken zonder uitkijken. Hij is daarbij in de flank geraakt door een auto waarvan de bestuurder op geen enkele manier meer kon uitwijken.De klap was dusdanig hard dat de autoruit brak. Zoonlief stond echter gelijk weer op zonder schijnbare verwondingen.
Gelukkig fietste er een leraar van school achter hem die zich om hem bekommerde en hulptroepen van school in schakelde.
Moeder laten bellen, zoon oplaten halen door medewerker school voor vervoer naar de huisarts en vervoer fiets naar school.

 Begrijp je mij nu nog niet https://www.autismeacademie.nl/2017/08/19/begrijp-je-mij-nu-nog-niet-door-marjon-kuipers/
Hoe komt het toch dat wij elkaar soms zo moeilijk lijken te begrijpen? Hoe duidelijk je ook bent, toch lijkt de ander maar niet te willen snappen wat jij bedoelt. Hij of zij komt met een reactie die niet aanhaakt bij wat jij bedoelt of doet totaal iets anders dan je gevraagd hebt. Dit wekt vaak ergernis op en niet minder vaak frustratie bij alle partijen.


Overlevingsstrategie bij overprikkeling 
https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/overlevingstrategie-bij-overprikkeling-marjon-kuipers/ 
Veel mensen met autisme hebben goede intellectuele mogelijkheden. Hierdoor kunnen zij in staat zijn in staat het eventuele gemis op het gebied van sociale vaardigheden te compenseren en te camoufleren. Ze leren de regels voor sociaal verkeer uit hun hoofd en overleven door het toepassen van aangeleerde “sociale scripts”. Mensen met autisme kunnen meestal geen beroep doen op hun intuïtie en missen vaak de vaardigheden onuitgesproken signalen op te vangen. Door de verwarring die ontstaat kunnen ze snel overprikkeld raken.

Autisme als stoornis https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/autisme-als-stoornis-marjon-kuipers/
Een meisje van 15 jaar met autisme volgt vanwege haar vertraagde informatieverwerking onderwijs op een cluster 4 school. In de derde ontdekt zij op de site van school dat daar geschreven wordt over “stoornissen”, “psychiatrische problematiek” en “gedragsstoornissen & problemen”. Via de zoekfunctie op de site telt zij maar liefst 120 x het woordje stoornis op de betreffende site. Ook het vervolg van school, de sociale werkplaats wordt al beschreven terwijl zij hele andere realiseerbare plannen heeft.Het meisje gaat ernstig twijfelen aan zich zelf. Ze herkent weinig van wat er generaliserend over autisme geschreven wordt in haar eigen autisme. Ze raakt hierdoor depressief, wordt opstandig, schaamt zich en durft met haar vrienden en vriendinnen niet meer te praten over school.

Autisme en straf https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/autisme-en-straf-marjon-kuipers/
Doen mensen met autisme iets “fout” dan is dat meestal geen onwil of pestgedrag. Meestal is niet duidelijk wat er van hen wordt gevraagd. Hierdoor ontstaat een gevoel van onveiligheid en ligt overprikkeling op de loer. Binnen Auticomm. zijn wij van mening dat fouten en falen destructieve labels zijn. Als je de “fout” of mislukking kunt zien als een signaal van informatie en de mogelijkheid iets te leren biedt je de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling. Door het geven van straf/sanctie maak je wellicht duidelijk dat jij niet gediend bent van een bepaald gedrag maar iemand met autisme heeft niet altijd de vaardigheden hiervan te leren. Bovendien kun je als je autisme hebt alleen leren als er een bepaalde basisveiligheid aanwezig is.

Autisme en zintuigen https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/autisme-en-zintuigen-marjon-kuipers/
Eind november liep ik na afloop van deelname aan een druk congres  rond half 6 via de roltrap Utrecht CS binnen.

Eenmaal in de hal werd ik compleet overweldigd door de drommen mensen die “allemaal op mij afkwamen stormen”.
Op dat moment blokkeerde ik en kon niet meer verder. Ik moest zelfs even huilen. Van alle indrukken, het gevoel van machteloosheid en misschien wel vermoeidheid.
Mijn interne proces duurde tot dat ik dacht: Heey, wat gebeurt er? Als NLP coach komt er bij mij dan al gauw de gedachte: wat boeiend, wat kan ik er mee en vooral wat heb ik hier te leren.

Mis! communicatie https://www.autismeacademie.nl/2016/08/07/mis-communicatie-autisme/
Nog altijd gaan de meeste klachten in de GGZ over de bejegening. Ongeveer 20% van de klachten gaan over het niet gehoord of zelfs genegeerd worden. Dit blijkt uit het Klachtbeeld Landelijk Meldpunt zorg 2014. Een zorgelijke zaak vinden wij want deze klachten zouden er niet mogen zijn.
Wij zijn ervan overtuigd dat miscommunicatie geen boze opzet is. Wij weten dat goede bedoelingen en specialisme rond autisme een goede basis zijn maar hoe bewust is de professional van het effect van zijn of haar communicatie?

Een Prinsvriendelijk! verhaal https://www.autismeacademie.nl/2014/11/29/een-prinsvriendelijk-verhaal-marjon-kuipers/
Er was eens een mooie jonge Prins. Hij woonde in een land hier erg ver vandaan … . maar toch ook weer heel dichtbij. De Prins woonde helemaal alleen in een groot kasteel. Best een mooi kasteel hoor. Het gras werd keurig gemaaid. Binnen was het gezellig en lekker warm. De was werd gedaan en snoep en koekjes waren er altijd voldoende. Wel was het een beetje stil zo de hele dag in z’n eentje vond hij. Best eenzaam vond hij vaak.

 

 


Terug naar het overzicht