Vaker gedwongen seks bij meisjes in speciaal onderwijs
Geplaatst op 28 maart 2019 door Marjon KuipersDat blijkt uit een onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland. Het is voor het eerst dat deze organisaties onderzoek deden naar de seksuele gezondheid van jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs.
27 procent van de meisjes op cluster 4-scholen werd ooit in haar leven gedwongen tot seksuele handelingen. Voor meisjes in het regulier onderwijs is dat 7 procent. Meisjes op cluster 4-scholen hebben ook meer seksuele ervaring dan meisjes in het reguliere onderwijs. Een op de drie meisjes (35 procent) heeft ervaring met geslachtsgemeenschap tegen een op de zes (16 procent) op reguliere scholen.
Schrikbarende cijfers maar voor ons niet geheel onverwachts. De populatie meisjes op het speciaal onderwijs en met name in het cluster 4 onderwijs is kleiner dan de populatie jongens. Bekend is dat meisjes vaker gedrag “afkijken” dan jongens dit doen. Dit afkijken is bijvoorbeeld ook een oorzaak dat het nog steeds lijkt dat er meer jongens dan meisjes met autisme zijn. Kinderen op cluster 4 scholen zijn kwetsbaar en zeer instructie gevoelig. Voor de dominante groep is het niet moelijk om misbruik te maken van deze meisjes. In het verleden zijn wij op cluster 4 scholen geweest waar meisjes zelfs werden “doorgegeven”.
Als ouder en leerkracht moet je echt heel alert zijn op de signalen. Als je de signalen al ziet. Het is vaak zo dat de meisjes de seksuele handelingen al als “normaal” en bij de context vinden horen. Hierdoor valt het niet gauw op.
Een ander aspect bij meisjes is dat het aanbieden van je lichaam ook een vorm van contact is. Iedereen heeft behoefte aan verbinding en contact. Als je bijvoorbeeld vanwege je autisme niet goed weet hoe je vriendschappen moet aangaan dan kan het een (on)bewuste strategie zijn om dit middels je lichaam te doen. Als je jezelf aanbiedt dan lukt het kortstondige contact meestal wel. Als dit aan de orde is bij kwetsbare meisjes dan betekent het vaak dat ze niet voldoende repertoire hebben om op een andere manier aan te haken bij “vrienden”.
En eerlijk… Wat doen wij zelf als ouders? Wij leren toch onze kinderen al heel jong dat “nee” niet telt. Hoe vaak negeer je als ouder of ook als leerkracht het “nee” van een kind? Zeker bij kwetsbare kinderen is het zo belangrijk dat hun “nee” ook gehonoreerd wordt. Dus stel je kind geen vraag om bij bv iets te doen als je een “nee” toch niet accepteert. Geef in dat geval gewoon een instructie. Dus niet “wil je de tafel even dekken?” maar “jij dekt tussen nu en 10 minuten de tafel”.
Het is goed om juist ook met kwetsbare kinderen te oefenen in het nee zeggen. Stel een vraag om iets te doen en komt er een “nee”, accepteer deze nee dan ook. En verder ben ik een groot voorstander van het weerbaar maken van kwetsbare kinderen. Ondermeer door het trainen van een sterke houding. Zowel verbaal als non-verbaal. Het alleen vertellen wat niet en wel mag, kan of acceptabel is helpt niet. Laat ze het ervaren door bv sport, kickboksen of andere lijfelijke activiteiten. Help ze om op een goede manier hun ruimte te leren innemen.
https://www.ad.nl/binnenland/vaker-gedwongen-seks-bij-meisjes-in-speciaal-onderwijs~a2727449/