#Autisme #seriousgaming 

Geplaatst op door in de categorie Algemeen

Volgens de makers van de game Prism kunnen kinderen met en zonder autisme met dit spel van elkaars belevenissen leren. Diverse dieren beleven volgens hen dat wat kinderen met autisme ervaren.

De personages van het spel vertegenwoordigen volgens de ontwikkelaars aspecten van autisme. De beer en het zwijn die alleen communiceren via emoji’s en daardoor communicatieproblemen ervaren, de verlegen en non-verbale eland die spelers maar moeizaam kunnen bereiken en het reekalf dat gefascineerd is door vuurvliegjes en over niets anders wil praten. Als je probeert het kalf te stoppen door afleiding komt het in opstand en wordt het pas rustig als het over vuurvliegjes kan praten.

Verder kun je als je overprikkeld raakt door een muziekje, dit laten stoppen door repetitief gedrag te laten zien, zoals te fladderen, in je handen te klappen of te wiegen.

Naar mijn idee zitten er behoorlijke generalisaties over autisme in het spel.

Wat vinden jullie…? Is het behalve dat het een leuk gemaakt spel is helpend voor een vernieuwend begrip over autisme of stuurt het spel de spelers alleen maar verder “het bos in” als het over daadwerkelijk begrip van autisme gaat…?

http://www.wesa.fm/post/video-game-helps-kids-understand-experiences-peers-autism-spectrum#stream/0

Terug naar het overzicht