Pas op voor te veel structuur

Geplaatst op door in de categorie Marjon Kuipers

 

When children spend more time in structured activities, they get worse at working toward goals, making decisions, and regulating their behavior, according to a new study.

Instead, kids might learn more when they have the responsibility to decide for themselves what they’re going to do with their time. Psychologists at the University of Colorado and the University of Denver studied the schedules of 70 six-year olds, and they found that the kids who spent more time in less-structured activities had more highly-developed self-directed executive function.

Lees verder op: https://blogs.edweek.org/teachers/teaching_now/2014/07/study_too_many_structured_activities_hinder_childrens_executive_functioning.html

Regels en grenzen in ons boek Plan B

Het is natuurlijk niet zo dat iemand met autisme zich niet aan regels hoeft te houden omdat er altijd wel een reden is voor zijn gedrag. Regels en grenzen zullen eerder het gevoel van veiligheid versterken, waardoor er minder ongewenst gedrag te zien is.

 

 

Schermafdruk 2016-06-22 08.19.46

Wil je groei? Wees dan niet te rigide met het hanteren van de regels en de grenzen. Hanteer een herkenbare binnengrens voor de persoon en een ‘onzichtbare’, maar stevige buitengrens. (zie afbeelding).
De afstand tussen de binnen- en de buitengrens betekent mogelijkheden tot groei en ontwikkeling. Vooral kinderen krijgen op deze manier de gelegenheid hun eigen grenzen te onderzoeken in een veilige context, daarbij te vallen en zich pijn te doen, maar ook om weer op te staan. Dus te leren!

 

Terug naar het overzicht