Autisme als stoornis | Marjon Kuipers

Geplaatst op door in de categorie Marjon Kuipers

Een meisje van 15 jaar met autisme volgt vanwege haar vertraagde informatieverwerking onderwijs op een cluster 4 school. In de derde ontdekt zij op de site van school dat daar geschreven wordt over “stoornissen”, “psychiatrische problematiek” en “gedragsstoornissen & problemen”.

Met de zoekfunctie op de site telt zij maar liefst 120 x het woordje stoornis op de betreffende site. Ook het vervolg van school, de sociale werkplaats wordt al beschreven terwijl zij hele andere realiseerbare plannen heeft.

Het meisje gaat ernstig twijfelen aan zich zelf. Ze herkent weinig van wat er generaliserend over autisme geschreven wordt in haar eigen autisme. Ze raakt hierdoor depressief, wordt opstandig, schaamt zich en durft met haar vrienden en vriendinnen niet meer te praten over school.

Ze weigert nog langer te gaan en komt vervolgens thuis te zitten.

Stel je eens voor wat het moet betekenen voor een puber, die overigens haar eigen autisme helemaal geaccepteerd heeft, te moeten lezen dat haar school kinderen met autisme op deze manier ziet.

Autisme wordt door het psychiatrisch handboek omschreven en gezien als een stoornis, een afwijking van de heersende norm. Voor velen is het krijgen van de diagnose autisme een opluchting omdat veel “puzzelstukjes” op hun plaats kunnen vallen maar tegelijkertijd beginnen daarmee ook vaak andere problemen.
Je hebt immers opeens een “stoornis”

Gezien de huidige publicaties in wetenschappelijke literatuur en ook in recente studieboeken biedt dit vaak niet veel perspectief voor een toekomst na de diagnose. Waar blijft immers je mogelijkheid tot groei en ontwikkeling als je uit gaat van stoornis?

In deze boeken en op internet tref je tevens vele generalisaties over autisme als stoornis aan waarbij het lijkt alsof alle mensen met autisme hieraan voldoen.

Het meest kwalijk vinden wij misschien wel dat mensen die dat lezen ook daadwerkelijk denken dat alle mensen met autisme op die manier (dis)functioneren en menen overeenkomstig te moeten handelen.

Zolang zelfs de wetenschap niet exact weet wat autisme precies is en hierover nog volop in ontwikkeling is willen wij autisme niet met het woord stoornis verbinden maar gaan wij uit van autisme als een andere manier van informatieverwerking omdat dit volgens ons vele opties tot ontwikkeling en groei mogelijk maakt.

Terug naar het overzicht