Onderzoek zelfbeeld kinderen met en zonder autisme

Geplaatst op door in de categorie Marjon Kuipers

Aan de Universiteit van Amsterdam is een onderzoek gestart naar het zelfbeeld van kinderen met en zonder autisme.

Er is in de wetenschap nog weinig onderzoek gedaan naar het zelfbeeld bij kinderen en jongeren met autisme.  Kinderen en jongeren met autisme hebben vaak veel bijkomende problemen. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat ze een minder goed zelfbeeld hebben dan kinderen zonder autisme. Dit is echter nog niet onderzocht. Door dat te onderzoeken kunnen we erachter komen of kinderen met ASS meer kans hebben op een negatief zelfbeeld dan kinderen zonder ASS en mogelijk behandeling nodig hebben die gericht is op het verbeteren van hun zelfbeeld. Om iets te kunnen zeggen over het zelfbeeld van kinderen en jongeren met autisme.

Lees het hele artikel en de oproep voor het onderzoek via http://www.ggznieuws.nl/home/onderzoek-naar-zelfbeeld-kinderen-met-en-zonder-autisme/

In ons boek Plan B schreef ik al over autisme en zelfbeeld mede veroorzaakt over het taalgebruik in de onderwijssector.

Een meisje van vijftien jaar met autisme volgt vanwege haar vertraagde informatieverwerking onderwijs op een cluster-4-school. In de derde klas ontdekt zij op de site van school dat daar met betrekking tot autisme alleen maar geschreven wordt over ‘stoornissen’, ‘psychiatrische problematiek’ en ‘gedragsstoornissen en problemen’. Met de zoekfunctie op de site telt zij maar liefst 120 keer het woordje stoornis op de betreffende site. Ook het vervolg van school, de sociale werkplaats, wordt al beschreven  terwijl zij hele andere realiseerbare plannen heeft.

Het meisje gaat ernstig twijfelen aan zichzelf. Ze herkent in haar eigen autisme weinig van wat er generaliserend over autisme geschreven wordt. Ze raakt hierdoor depressief, wordt opstandig, schaamt zich en durft met haar vrienden en vriendinnen niet meer te praten over school.

Ze weigert nog langer naar school te gaan en komt vervolgens thuis te zitten.

 

Stel je eens voor wat het moet betekenen voor een puber, die overigens haar diagnose helemaal geaccepteerd heeft, om te moeten ervaren dat de school kinderen met autisme op deze manier ziet?

Terug naar het overzicht